Bądź zorganizowany!

CZYSTA I ZORGANIZOWANA PRZESTRZEŃ ZDECYDOWANIE WPŁYWA NA JAKOŚĆ WYPOCZYNKU I CODZIENNY KOMFORT. POWROTY Z PRACY DO UPORZĄDKOWANEGO DOMU SA PRZECIEŻ ZNACZNIE PRZYJEMNIEJSZE, GDY OD PROGU NIE WITA CIĘ STERTA PRANIA ORAZ BRUDNYCH NACZYŃ.

Większość na sprzątanie poświęca jeden dzień w tygodniu, w którym w ciągu kilku godzin doprowadza do porządku cale mieszkanie. Niestety już następnego dnia większość rzeczy wraca na swoje stare miejsce, a nieład powoli na nowo ogarnia całe mieszkanie. Jak zatem sprawić, aby porządek był naszym codziennym towarzyszem?

Siła nawyku. Podstawową zasadą jest wypracowanie w sobie kilku istotnych nawyków, które pozwolą sprawnie I bez nerwów przebrnąć przez codzienne czynności. Reguła pierwsza mówi, że nie należy zostawiać sobie sprzątania na następny dzień. Brudny blat kuchenny, rozlany sok i zlew paten brudnych talerzy nie zwiastują udanego poranka, dlatego właśnie po ostatnim posiłku najlepiej posprzątać od razu, a kolejny dzień rozpocząć od kubka kawy, a nie od zmywania. Kolejnym nawykiem, który warto w sobie wypracować, jest poranne ścielenie łóżka. Dzięki tej czynności wprowadzasz porządek do swego życia zaraz po przebudzeniu, a w ten sposób rodzi się w tobie uczucie produktywności, które w dalszej kolejności przekłada się na bardziej uporządkowane podejście do innych czynności w ciągu dnia.

Reguła Davida Allena, specjalisty w zarządzaniu czasem, mówi, że jeśli jakaś czynność zajmuje mniej niż z minutę, należy wykonać ją od razu. Oznacza to, że układanie ubrań, odkładanie rzeczy na miejsce, przetarcie zlewu czy zmycie kubka lub szklanki powinno się wykonywać natychmiast, dzięki czemu przestrzeń pozostanie uporządkowana. Proste i genialne!

Kolejny bardzo prosty sposób na zachowanie ładu w mieszkaniu opiera się na wykonywaniu czynności mimochodem. Podczas codziennej rozmowy z przyjaciółką odkładaj wszystkie rzeczy na docelowe miejsce. W oczekiwaniu na upieczenie ciasta posprzątaj jedną z szafek w kuchni, a w czasie gotowania wody na herbatę wytrzyj kuchenny blat.

Ten trik polega na codziennym poświęceniu określonego interwalu czasowego na szybkie sprzątanie. Wyznacz sobie dokładnie piętnaście minut i w tym czasie staraj się doprowadzić do porządku jak największą przestrzeń. Zdziwisz się, ile jesteś w stanie zrobić w tak krótkim czasie!

Jeśli nie chcesz zostać zaskoczony przez niezapowiedzianych gości, warto wybrać jedno pomieszczenie w domu, które uznasz za reprezentatywne, w którym zechcesz przyjąć przyjaciół czy rodzinę w trybie „awaryjnym”. W myśl tej zasady jeden pokój w całym domu powinien być zawsze czysty, aby nigdy nie musieć się czuć złym gospodarzem.

Delegowanie obowiązków jest podstawową zasadą czystego domu, którego nigdy nie da się utrzymać w odpowiednim stanie, jeśli jedna osoba będzie zajmowała się sprzątaniem, a cała reszta domowników robieniem bałaganu. Istnieje kilka bardzo prostych I uczciwych sposobów na rozdzielenie obowiązków. jednym z pomysłów jest podział zmywania naczyń  osoba, która przygotowała posiłek, ma wolne od tego obowiązku. Każdy z domowników powinien także wiedzieć, za co jest odpowiedzialny, czy jest to utrzymanie porządku w łazience, czy codzienne wynoszenie śmieci. Stworzenie odpowiedniego grafiku, który zawiśnie w widocznym miejscu, będzie z pewnością bardzo pomocne.

Harmonogram sprzątania. Jeśli twoim problemem jest zarządzanie własnym czasem i obowiązkami, warto stworzyć grafik czynności, które domownicy powinni wykonywać raz dziennie, raz w roku, miesiącu czy w kwartale. Możesz też skorzystać z naszego harmonogramu, który znajduje się na sąsiedniej poniżej.

  • CODZIENNE –  wynoszenie śmieci,  zmywanie,  wycieranie blatów,  wycieranie zlewów i umywalek  ścielenie łóżka  porządkowanie stołu.
  • RAZ W TYGODNIU –  przegląd lodówki,  sprzątanie całego mieszkania,  odkurzanie, zmywanie podłóg  porządkowanie książek, płyt etc.  pranie ręczników i dywaników łazienkowych
  • RAZ W MIESIĄCU –  mycie lodówki,  odświeżanie pościeli,  pranie dywanów, płatności (dowiedz się jak czytać rachunek za prąd)
  • RAZ NA KWARTAŁ –  mycie okien,  pranie mebli tapicerowanych,  odsuwanie i odkurzanie za meblami, sprawdzanie nowych ofert na czy  cen kWh.

Jeden komentarz do “Bądź zorganizowany!

Odpowiedz na „~TomekAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>